Statuetka dla firmy JASZPOL

W dniu 18 czerwca 2021 r. na terenie 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku odbyło się uroczyste odsłonięcie myśliwca MiG-29.

Było to wyjątkowe dla nas wydarzenie, gdyż zaangażowaliśmy się w projekt odrestaurowania myśliwca MiG-29.

Oficjalna prezentacja myśliwca MiG - 29 odbyła się w obecności I Zastępcy DG RSZ gen. broni pilota Jana ŚLIWKI.  

Matką chrzestną odrestaurowanego samolotu została Pani kapitan pilot Katarzyna Tomiak-Siemieniewicz, która jako pierwsza Polka, absolwentka Dęblińskiej „Szkoły Orląt” uzyskała uprawnienia do lotów na samolotach naddźwiękowych typu MiG-29. Pani kapitan jest pilotem instruktorem w 22. BLT w Malborku, bazie na stanie której znajdują się wszystkie samoloty typu MiG-29A(G) pozyskane od lotnictwa Niemiec.

Wszystkich zaproszonych gości przywitał Dowódca Bazy płk pilot Tomasz Jatczak , a następnie Prezes Stowarzyszenia Entuzjastów Lotnictwa - Grupy "Archeo Łask" Piotr Polit.

Pan Prezes firmy Jaszpol Krzysztof Jaroszewicz nie mógł być osobiście na tym wydarzeniu, dlatego w Jego imieniu nagrodę odebrali: Beata Cyrulińska i Arkadiusz Majkowski.

Nagrodę wręczał Inspektora Sił Powietrznych Gen. Dywizji Pilota Jacka Pszczoły.

Wraz z przedstawicielami 3 innych Partnerów p. Beata Cyrulińska i p. Arkadiusz Majkowski umieścili pamiątkową tabliczkę na myśliwcu MiG - 29.

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu " Grupy Archeo Łask", Prezesa Firmy Jaszpol Krzysztofa Jaroszewicz, który objął honorowy patronat nad pracami remontowymi MiG - 29 wraz z 3 innymi Partnerami udało się odbudować wspaniałego myśliwca.

Ogromne Gratulacje dla Stowarzyszenia Entuzjastów Lotnictwa - Grupy "Archeo Łask" za codzienną pracę i trud włożony w odrestaurowanie MiG-a 29.

To już drugi samolot, który został odrestaurowany dzięku wsparciu Prezesa firmy Jaszpol - Krzysztofa Jaroszewicza. W 2019 roku został oddany śmigłowiec Mi-2.

Fot. dzięki Wojciech Wolski i Andrzej Amerski

Historia myśliwca MiG - 29

MiG-29 został zaprojektowany w 1972 roku jako lekki myśliwiec frontowy III generacji w OKB im. Mikojana. Oblot prototypu„9.01” odbył się w październiku 1977 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1982 roku jeszcze w trakcie prób państwowych. Pierwsze MiG-29 „9.12” (Fulcrum-A– wersja jednomiejscowa) weszły do służby w 1983 r, zaś w wersji szkolno-bojowej MiG-29UB „9.51” (Fulcrum-B)1985r. Polska zakupiła pierwsze 12 samolotów tego typu w 1987 roku. Maszyny zostały wprowadzone na uzbrojenie 1 eskadry 1. PLM z Mińska Mazowieckiego: 7 samolotów w 1989 oraz 5 w 1990 roku.

MiG-29 A nr seryjny 2960525118/3505, który znajduje się w kolekcji samolotów i śmigłowców, będącej na stanie 32. BLT w Łasku, został wyprodukowany w 1987 roku. Pierwszym użytkownikiem samolotu zostało lotnictwo NALNRD, na stan którego obok 23 innych maszyn, samolot został wpisany w kwietniu 1988 roku. Maszyna została przyjęta na wyposażenie Jagdgeschwader 3 (JG-3) w Preschen otrzymując n/b „669”. Po zjednoczeniu Niemiec wszystkie MiGi-29, będące na uzbrojeniu lotnictwa Niemieckiej Republiki Demokratycznej weszły na uzbrojenie Luftwaffe będącej kontynuatorką lotnictwa wojskowego Niemiec Zachodnich (RFN). Ex „NRD-ski” n/b „669” otrzymał, w lotnictwie zjednoczonych Niemiec n/b „29+08”. Ostatnią jednostką, na stan której wpisano samolot w czerwcu 1996 roku była Jagdgeschwader76 (JG-73) w bazie Rostock-Laage. W trakcie eksploatacji w lotnictwie myśliwskim Niemiec został, obok innych maszyn zmodernizowany do wersji G-Germany przy udziale rosyjskich firm MAPO MiG iRoswoorużenije.

W 2003 roku przekazany lotnictwu Sił Powietrznych RP za symboliczne 1 Euro razem z innymi maszynami tego typu. Na lotnisko w Bydgoszczy maszynę przebazowano 14 kwietnia 2004 roku. Ex-niemieckie samoloty po weryfikacji i remoncie w WZL Nr-2 wchodziłyna uzbrojenie 41. elt w Malborku. Stąd w numerze burtowym każdegopo-niemieckiego MiGa-29 znajduje się liczba „41-”.

Samolot otrzymał n/b „4112”, jednak ze względu na mocne wyeksploatowanie płatowca niewszedł do eksploatacji w SP RP. W 2005 roku został przekazany do 1. OSL wDęblinie jako pomoc dydaktyczna. W lipcu 2009 roku zasilił kolekcję SEL „Grupa Archeo Łask” w 32. BL w Łasku.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (pol.: ciasteczka) w celu zapewnienia komfortu podczas przeglądania strony www.renault.pl oraz podniesienia jakości oferowanych treści. Używamy cookies również po to, aby dostosować np. treść pokazywanych Ci reklam do Twoich zainteresowań oraz dzięki nim zostaje zapamiętany wybrany przez Ciebie salon lub konfiguracja samochodu. Jesli się nie zgadzasz możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o użyciu plików cookies. Wszystko o cookies