Czy samochody dostawcze zdrożeją w 2017 roku po zmianie akcyzy?

 
 
 

Biznes nie znosi niepewności

Ostatnie egzemplarze samochodów dostawczych z 2016 roku z gwarantowaną ceną bez akcyzy.


Senatorowie przegłosowali projekt ustawy zmieniającej system akcyzy i wprowadzającej nowe stawki na samochody. Nowe stawki podatku akcyzowego mogą objąć również auta dostawcze.

Koniec roku 2016 to bez wątpienia najlepszy moment by dokonać zakupu nowego samochodu dostawczego do Twojej firmy.


Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2017 roku – poinformował wiceminister finansów – Wiesław Jasiński. Na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatorowie przyjęli stawki akcyzy zaproponowane przez Ministerstwo Finansów.

Opracowana przez resort finansów reforma akcyzy od samochodów zakłada odejście od obliczania tego podatku w oparciu o wartość samochodu. Zamiast obecnych stawek 3,1 proc. (silniki do 2 l) oraz 18,6proc. (powyżej 2 l), wprowadzone mają być sztywne kwotowe stawki, których wartość będzie zależeć od wieku samochodu i pojemności silnika.

Ministerstwo szacuje, że zmiana stawek akcyzy spowoduje, że wpływy podatkowe z tego tytułu wzrosną z 1,9 mld zł w 2015r. do 2,4 mld zł rocznie

Źródło: money.pl


Nowy system naliczania podatku akcyzowego dotyczy nie tylko samochodów osobowych, ale również dostawczych. Opodatkowane mają być małe dwuosobowe pojazdy, np. firm kurierskich, jak i większe dostawczaki wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej.

Objęcie akcyzą wszystkich aut poniżej 3,5 tony spowoduje, że wyższy będzie również od nich podatek od towarów i usług. Postawa naliczenia VAT obejmuje bowiem także akcyzę.

Nowa akcyza ma zniechęcać do sprowadzania starych samochodów i promować zakup nowych samochodów. Zupełnie z niej zwolnione mają być auta elektryczne, natomiast w przypadku hybryd stawka podatku ma być pomniejszana o taką część łącznej mocy auta, jaką wytwarza silnik elektryczny.

Roman Namysłowski, doradca podatkowy i partner w CridoTaxand przypomina, że samochody kwalifikowane do wielozadaniowych z jednym rzędem siedzeń są – z uwagi na swoje cechy konstrukcyjne – automatycznie uznawane za służące wyłącznie do działalności gospodarczej lub takie, w przypadku których możliwość użycia do innych celów jest z założenia ograniczona. W związku z tym przysługuje w stosunku do nich prawo po potrącenia100 proc. VAT.

Inaczej może być jednak, gdy np. auto dostawcze poniżej 3,5 tony ma dwa rzędy siedzeń. Podatnik, który nie zgłosi do urzędu skarbowego, że jest ono wykorzystywane tylko w biznesie i nie będzie prowadził ewidencji przebiegu takiego pojazdu, może odliczyć tylko 50 proc. VAT.

Dziś naliczanie akcyzy sprawia problemy, stąd na tym tle toczy się wiele sporów. Podatek płaci się bowiem wyłącznie od osobówek. A o tym z kolei decyduje to, czy pojazd jest przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Obowiązek właściwego zaklasyfikowania pojazdów do osobowych lub ciężarowych ciąży na nabywcach. Nie ma tu znaczenia homologacja ani wpis w dowodzie rejestracyjnym.

Źródło: ksiegowosc.infor.pl

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (pol.: ciasteczka) w celu zapewnienia komfortu podczas przeglądania strony www.renault.pl oraz podniesienia jakości oferowanych treści. Używamy cookies również po to, aby dostosować np. treść pokazywanych Ci reklam do Twoich zainteresowań oraz dzięki nim zostaje zapamiętany wybrany przez Ciebie salon lub konfiguracja samochodu. Jesli się nie zgadzasz możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o użyciu plików cookies. Wszystko o cookies